vrijdag 14 februari 2014

Wie is Reynier Molenaar?

Ik ben geboren in Leeuwarden, opgegroeid in de Achterhoek, heb onder andere in Arnhem, Tilburg en Rotterdam gewoond maar ben uiteindelijk neergedaald in Mediastad Hilversum. Naast mijn baan bij de gemeente Hilversum werk ik als zelfstandig redacteur en tekstschrijver. Dat schrijf- en verbeterwerk heeft betrekking op studieboeken. Soms is dat een beetje saai. Ik wilde ook wel iets anders, meer creatiefs: het liefst iets met kinderboeken. Een jaar of twee of drie geleden besloot ik dan ook de stoute schoenen aan te trekken en mijn eigen uitgeverij te beginnen. En wat denk je? Blijken die schoenen mij prima te passen; precies de goeie maat! Mijn eerste stap was een uitdagend voorleesboek voor kleuters, ‘Rara, welk dier is dat?’, dat vorig jaar verscheen en goed is ontvangen. Dit boek is de volgende (grote) stap in de reeks die nog lang niet af is.
Ik ben autodidact: dat wil zeggen dat ik geen opleiding heb gevolgd, maar zelf stap voor stap de kneepjes van het vak heb aangeleerd. In de praktijk dus, door vallen en opstaan. Ik had misschien eerder aan die stoute schoenen moeten denken, maar ja.

Mijn interesse voor filosofie begon met een trilogie van Jean-Paul Sartre (De Wegen der Vrijheid) die ik in mijn puberteit las.
Daarna raakte ik op school helemaal in de ban van de Klassieke Oudheid en de filosofie van de Grieken. Dankzij mijn slimme lerares Latijn. Na mijn middelbare schooltijd maakte ik kennis met een reeks namen van Westerse filosofen via een filosofieclubje. Ik begon te lezen in veel te moeilijke, maar zeer interessante boeken zoals Wittgensteins Tractatus. Door mijn reizen naar Azië kreeg ik ook belangstelling voor Oosterse filosofie, zoals het Taoïsme, de leer van Confucius, en het Boeddhisme. Uiteindelijk ben ik dankzij het schrijven van het Dikke Denkboek weer op het pad gekomen van de Westerse filosofie. Dat pad loopt ook erg lekker en is wat dichter bij huis.
Filosofie is als een spel waarbij het stellen van vragen centraal staat. Ook opgroeiende kinderen houden van denkspelletjes. Zo groeide het idee om een kinderboek te schrijven over filosofie. Het moest een uitdagend en grappig boek worden. Maar ja, hoe pak je dat aan? Plannen maken is leuk, maar meestal komt het op de uitvoering aan: schrijven kost veel tijd en hoe pas je dit in tussen alle drukke werkzaamheden en dagelijkse beslommeringen? Tja, daarvoor moet je een beetje filosofisch denken. Vele kleine stappen maken namelijk samen een grote reis mogelijk. Dankzij mijn stoute schoenen, die lekker lopen, is het nu eindelijk zo ver! www.hetdikkedenkboek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten